Nota: acest draft are 1 an si ceva, si prezinta cateva informatii despre nasterea la Maternitatea Cantacuzino din Bucuresti. Experienta nasterii Irinei o voi scrie in alte posturi. Am ales aceasta impartire fiindca doresc sa ofer info despre cum e sa nasti in respectiva unitate si cu ce ar trebui sa se pregateasca viitoarele mame.

Important: cel putin in 2010, nu era nevoie sa veniti cu haine pentru bebelus decat atunci cand iesea din spital. In rest, se purta mereu camasuta de la spital (nu ii infasau – ce-i drept, era cald in august 2010), o schimbau de cateva ori pe zi. Cel mai bine ar fi sa intrebati medicul cu care veti naste daca va trebuie haine. In cazul in care raspunde negativ, nu veniti cu haine, asistentele vor insista sa-i lasati in hainele spitalului.

Nasterea…

Initial voiam sa fac un blog separat, pe care sa scriu doar despre bebe, insa, cum copilul imi “controleaza” acum viata, nu vad de ce as separa Xelomon de Xelomom.

O sa scriu despre nastere, ca sa nu uit la urmatorul eveniment (al meu sau al oricui :P).

Am nascut la maternitatea Cantacuzino din Bucuresti, asistata de dna. dr. Alina Ursuleanu, care mi-a urmarit si sarcina. Travaliul a fost scurt si foarte intens. Miercuri noaptea (de fapt, deja era joi, 12.08), pe la 1:30 mi s-a rupt apa (fisurat membranele, cum am aflat mai tarziu). Am sunat la 112 si au fost foarte operativi, in vreo 15 min eram deja in ambulanta. Am ajuns la spital si am fost verificata.

Traseul e urmatorul, cel putin la Cantacuzino:
La camera de garda:
– mama ajunge la camera de garda, intrebata de motiv (rupere apa, contractii, sangerari etc), prezinta buletin
– medicul de garda o consulta – in cazul meu, a verificat dilatarea si mi-a facut ecografie abdominala
– decizia: daca e internare, viitoarea mama prezinta adeverinta de munca (cum ca si-a platit CAS), e rasa de o asistenta (nu conteaza cat de epilata esti), bagajul sortat (daca e prea voluminos), hainele “de afara” raman la garderoba si se ridica mai tarziu. Am luat numai apa, servetele.
BANI: daca aveti sau doriti, oricat la medicul de garda/asistenta/infirmiera care v-a ras (20 ron la doctor, 5 ron infirmiera e ok). V-as recomanda sa dati medicului, ca poate va intalniti cu el in salon mai incolo. Infirmierei i-am lasat fiindca am lasat geanta cu multe chestii la dansa.

Atentie! indiferent de bagajul de maternitate pe care il aveti, probabil nu veti fi lasate sa mergeti cu el la sala de nasteri.
La salonul de travaliu:
– sunt cateva saloane cu gravide in travaliu sau femei care au nascut de cateva si urmeaza a fi duse in saloanele “de recuperare” (denumirea mea). La Cantacuzino, femeile care tocmai au nascut mai stau nitel (cateva ore, pana decide medicul ca esti ok) langa sala de nastere, si apoi se pot duce sus, unde se afla saloanele cu lauze si bebelusi.

O asistenta si o infirmiera le vegheaza. Din cand in cand, celor in travaliu li se face NST (non-stress test, se pun 2 chestii pe burta si se evalueaza bataile inimii copilului, intensitatea contractiilor si intensitatea miscarilor copilului). Asistenta poate administra calmante, masoara dilatarea, discuta cu doctorul, infirmiera va poate ajuta la baie. Ele va pot face si clisma.
BANI: in functie de buzunar si de cat veti sta acolo, asistenta respectiva poate fi foarte importanta. Cea la care am nimerit m-a lasat sa stau numai in picioare si sa ma plimb pe hol (am vazut si una care insista ca gravidele sa stea in pat, sa nu incurce). Cam 10-50-100 ron, in functie de cat de mult va ajuta respectiva.

Ce mi s-a intamplat mie acolo:
Nu aveam deloc dilatatie cand am ajuns in salon. In scurt timp, am ajuns la dilatatie 2, apoi intr-o ora, la dilatatie 8. Contractiile de inceput au fost la 20-15-10, apoi au ajuns la 3-5 min. N-am suportat sa stau in pat, trebuia sa stau in picioare sau sa merg. Mi s-a facut rau si m-am asezat pe pat, si contractiile au ajuns atunci la 3-5 min. Asistenta mi-a verificat dilatarea, era 8, asa ca am sunat dupa medic.

Sarim peste nastere, coasere.

M-au adus inapoi in salon – pe picioarele mele, ajutata de moasa si o infirmiera. Nu exista scaune cu rotile acolo, orice mama e luata de subsuori si dusa in pat. Daca va tin puterile, puteti da acum banii moasei. Daca nu, oricum va face ea o vizita. Doctorul va spune sa stati in pat, sa sunati pe cineva sa va aduca o friptura de pui – nu veti parasi salonul pana nu mancati afurisita de friptura. Indiferent de cat de energica va simtiti dupa nastere, organismul e slabit si cineva a decis ca niste proteine va pun cel mai repede pe picioare. Doctorita mea a verificat puiul, m-a lasat sa urc dupa ce a vazut un copan mancat.

Cel mai bine e sa nasteti noaptea, dimineata dupa ce am nascut eu a devenit o … banda rulanta de nasteri. Problema e ca noaptea nu au anestezist, nu stiu daca in fiecare noapte e asa sau doar atunci a fost asa.
BANI: la fel, in functie de buzunar pentru moasa (cam 150-200, depinde cat v-a ajutat). Moasa mea m-a scapat de cezariana si am avut 170 ron, ultimii bani. Daca va ajuta infirmiera/asistente sau le cereti ceva (sa va mute perna, sa va dea jos patul, sa va aduca alt pansament), puteti sa le lasati cate 5 ron.
E foarte important sa aveti bani schimbati cu cateva zile inainte sa nasteti.

Catre salonul de recuperare:
Maternitatea nu are lift, veti urca frumusel pe scari (niste scari un pic in melc, o fericire) – acum intra in actiune proteinele alea. Urcati singure, ca n-are cine urca cu voi. Eventual alte mame, mai putin proaspete, sa va ajute. Etajul de deasupra nasterii e “mai alb”, cel de deasupra acestuia e “mai colorat” (scuzati rasismul, dar nu stiu cum sa scriu mai eufemistic, asa mi s-a povestit despre ele, asa povestesc).
In salonul de recuperare:
In functie de cat de bine e vazut medicul cu care ati nascut, veti ajunge intr-un salon cu 2-3 paturi sau in unul mai populat. In toate se aduc “patuturi” pe rotile, cu o latura detasabila, incat puteti sa va luati copiii cu voi. Daca sunteti la primul copil, asistentele vor insista sa le lasati bebelusii peste noapte. In acest salon, petreceti 2-3 zile sau cat va ia pana va externati. Exista o chiuveta, unde va puteti spala si veti vedea cum e spalat copilul (actiune care se va petrece in 30 de secunde, greu sa intelegeti ceva). Trebuie sa veniti cu sapun de acasa.

Mancarea e ok, mie mi s-a adus in a 2-a si a 3-a zi (in prima m-or fi sarit ca vin rude). Dimineata si la pranz, se schimba pansamentele – lauzele se duc, pe rand, in camera asistentelor. Unele insista sa aveti Betadina, altele folosesc de la spital. Nimeni nu m-a intrebat de feshe sterile, chiar mi-au dat 2 pungi, in caz de necesitate.Pe tura de noapte nu se schimba pansamentele, in mod normal, insa am prins o asistenta in varsta, foarte de treaba, care m-a pensat exceptional, mi-a dat gheata si m-a invatat cum sa stau incat sa ma doara mai putin epiziotomia.
BANI: pentru asistente, la pansat, cam 10-15 ron, vedeti cum se poarta cu voi. Daca apelati la infirmiere (pentru camasi noi, cearceafuri noi), cam 5-10 ron.

Salonul de nou-nascuti
Bebelusii stau in niste “incubatoare” cu pereti de plastic, cate unul sau cate doi, depinde cat de aglomerat e. Asistentele de la neo-nato sunt destul de dezagreabile, va recomand sa luati copilul cu patutul in salonul vostru si sa-l tineti acolo. Altfel o sa vedeti niste fetze acre daca sunati de multe ori pe zi sa vedeti copiii. Se insista pe alaptare la 3 ore, mamele trebuie sa se duca intr-un salon langa neo-nato si sa-si astepte bebelusii, adusi de asistente. Din pacate, se merge pe lapte praf in biberon (NAN, asta se si recomanda la iesirea din spital), de multe ori copiii sunt deja satui si nu mai vor sa suga, sau dorm. Noaptea se da numai LP, nu te duci sa alaptezi decat dimineata. M-am dus la 5:50 s-o alaptez pe fie-mea (vorba vine, nu stiam daca am sigur lapte, dar tre’ sa pui la san ca sa-ti vina laptele). Asistenta sefa era cu biberonul in gurita ei si s-a incruntat la mine, ca am un copil tare mancacios, ca a supt deja 60 ml si mereu suge mai mult (mai mult decat ce?).
Am injurat-o in gand. Nu va purtati urat cu ele, nu le vorbiti urat, ca va pot sicana.
Am uitat sa zic de scutece. Asistentele de la neo-nato va vor cere cam 5 scutece pe zi, ori le duceti voi, ori vin ele sa va ia. Daca-s multi copii, pot sa va ceara mai multe scutece (nu toate mamele duc), sub pretextul ca al dvs. copil e mai pishacios de felul lui (comparat cu cine?).
Pediatrul face vizita dimineata, se aduc bebelusii langa mame, doctorul trece si se uita la bebelus, intreaba daca suge. Nu stiu cum or fi altii, dar mie dr. Dumitru nu mi-a dat nici un sfat. A vazut ca am pus-o la san, m-a intrebat daca am lapte, am zis ca asa cred, si ca ma dor sfarcurile. Mi-a zis ca nu rezist la nici o durere (se leaga de povestea nasterii) si a plecat. Daca s-ar fi oprit atunci sa vada cum o tin la san, n-as mai fi patimit atata de la ragade.
Daca aveti intrebari pentru neo-natolog, nu i le puneti pe toate in salon, are de vizitat toate pacientele. Va duceti la el si intrebati. Pe mine ma interesa un hematom si ceva la picioruse. Apropo, multe bebelusi primesc diagnosticul de “varum” sau “displazie de sold”. Am primit recomandare ptr o clinica din Dr. Taberei (RosanaMedical, dr. Ulici), unde exista un aparat specializat si costa vreo 200 ron. Cand am fost acolo, erau vreo 20 de copii cu aceeasi suspiciune, toti cantacuzinezi. In afara de unul, restul erau perfect sanatosi. Nu insinuez ceva, doar mi s-a parut dubios. Desi, si verisoarei mele, care a nascut la Giulesti, i s-a pus acelasi diagnostic la bebe, doar clinica recomandata a fost alta.
BANI: neo-natolog/pediatru cat vreti (100-150-200 ron), daca a facut ceva. Asistentelor de la neo-nato e bine sa le dati cate 15-20 sau sa le “ungeti” o data mai consistent.

Din Cantacuzino puteti iesi si dupa 3 zile, cu conditia ca neo-natologul sa fie de acord. Va plimbati nitel cu hartiile, urcati si coborati etaje, miscarea e excelenta pentru lauze! Fie-mea a facut un scurt icter in dimineata iesirii, insa am iesit. La timp, fiindca in aceeasi seara s-a petrecut tragedia de la Giulesti si Cantacuzino a fost invadata de bebelusii si mamele de dincolo.

Pe scurt: va recomand acest spital pentru ca: e curat (nu sunt gandaci, nu e mizerie); are medici buni, asistente ok (ungeti, ungeti); bebelusul e lasat cu mama in camera pe timpul zilei (un soi de baby-rooming); va lasa sa plecati repede, daca mama si bebelusul sunt ok.
Nu vi-l recomand daca vreti sa alaptati exclusiv sau vreti chestii gen “virgin gut“, “baby crawling” (=lasat copil sa se tarasca pe mama si sa ajunga singur la san, imediat dupa nastere). Nu e asa baby-friendly cum se vrea, dar e mult mai bine ca la Giulesti, de ex. Mamicile nu sunt ajutate sa alapteze, li se recomanda NAN foarte usor.

Sper sa fie de folos cuiva. Pentru urmatoarea nastere, am ales Universitarul. Nu stiu daca mai e Ana Culcer pe-acolo, dar sectia de neo-nato am inteles ca e ok. Daca stiti mai multe, lasati un comentariu.

Later edit: cat ia la nastere doctorul? nici un doctor nu va cere o suma. Dar se dau cam 6-8-10 mil, in functie de nastere. Cezariana 8-10 mil si 2 mil la anestezist.