1. Q: How do you know you’re in a shitty country?
A: You rarely find a decent place to shit.
Q: How do you know you’re in a shittier country?
A: You rarely find a place to shit.
Q: How do you know it’s a shit country?
A: When you do find a place, you have to pay for it.

Ma abtin sa scriu postarea asta de vreo 2 ani… (deh, nu gaseam un loc decent :P).
Cum naiba reusesc americanii sa aiba toaleta CURATA, spatioasa (nu dai cu capul de usa!!), cu apa, sapun, HARTIE igienica, prosoape de hartie pe drumul spre Yellowstone? In parcul Yellowstone? (fara sapun, ce-i drept, ca atrage ursii). La Sequoia? In salbaticie, frate! Te dai jos din masina si te saluta ursul, dar WC-ul e acolo.

In desert exista baie publica, in pana mea!! Pana ajungi la nush ce trib de indieni, dai de o toaleta pe marginea drumului. Drumul respectiv nici macar nu era pietruit, dar avea o toaleta (si ceva probleme cu apa, dar era desert! avea sapun antibacterian, sa nu mai folosesti chiuveta).
Americanii, prostii, handicapatii, tampitii, needucatii, aia care nu stiu ca triunghiul are 3 laturi – americanii au bai publice impecabile.

Romania anului 2010.

Autogara Bucuresti. Cladire noua, construita recent (in care nu ai voie sa stai dupa nush ce ora, desi circula si noaptea autobuze – le furi bancile? gresia??). Exista un WC in spate, dar nu e public. Nu, e privat. Costa 1 RON. Ii ai, bine, nu… fa rost! Pentru 1 RON, primesti niste hartie igienica din mana Gogului paznic. Daca vrei bon, primesti bon, fara data. Cati credeti ca cer bon? Rareori exista apa la chiuveta, d-apai sapun si ceva pe care sa-ti stergi mainile. E gresie, o culoare verde bolnav cand vezi cat de ingust e locul. Dar e o baie. Cu WC turcesc. Normal, latimea baii de-abia atinge 1 metru (am uitat sa specific ca sunt 3 bai la dame, si prima e cea mai lata – sigur are 1m, iar ultima nu sare de 80cm). Ca sa poti inchide usa, trebuie sa te duci in spate de tot. Usa nu se inchide bine, evident. Deci cu o mana tii de usa, cu una tii hartia, si cum a N-a mana te tii de pereti, echilibrandu-te ca sa nu te stropesti prea mult.
Esti femeie in varsta, te dor incheieturile sa te apleci atata? Nasol. Esti cumva operata recent? Ne pare rau. Esti insarcinata si nu te mai poti apleca? Ne pare rau, astea-s conditiile.

Autogara Pitesti, idem, dar acolo costa 50 bani si baia e un pic mai lunga. Din nefericire, pentru ca-i mai lunga, nu mai ajungi sa tii cu mana de usa. Asta-i rau, fiindca romanul nu prea bate la usa.

Parcul de la Eroilor. In 36 de saptamani de sarcina fiind, simt nevoia sa botez fiecare loc. O gura de apa => o vizita la Wecin. La metrou Eroilor, paznicul imi spune politicos ca nu exista baie in metrou(serios?? si casierele si paznicii unde se duc cand se duc??). Ies de la metrou, cu gand sa gasesc un WC public, ecologic, whatever. 3 gardieni pe 2 banci se incalzeau la soare. “Vedeti mai in fata”. (cat de fata, in papucii mei, si nu-mi spune in 2 minute, ca io fac 5 pana acolo!!).
Ajung la o cladire – da, era o cladire cu o cabana de lemn in fata. Frate-meu imi arata semnul de femei, ma iau dupa el, ocolesc cladirea pe-un capat, si surpriza! usa era incuiata. Ciocanesc politicos de 2 ori. Zgaltai usa (stupid, dar era o situatie urgenta). Ma intorc la cabana de lemn (poate o fi avut un scop locatia ei), nimeni acolo, dar se vedea un pat, un tv mic, semne de locuire. “Maaaa… tre’ sa fie cineva care se ocupa de baie”, zic io. Frate-meu zice sa ma duc la barbati. Intru cu sfiala (deh, nu prea obisnuiesc sa invadez, plus ca acolo exista pisoare si amatori de pisoare). O tanti cu hartia igienica. La vreo 50 de ani, se uita nemultumita ca-i deranjasem cititul ziarului. In gandu’ meu: “Hait, WC cu paza, sa vezi ca e cu plata”.
Eu: Buna ziua! La femei….?
Ea (foarte nepoliticoasa, imi taie vorba): Hai la barbati! Da’ sa stii ca nu e apa!
Eu: Nu e WC public?
Ea: Ba da! E public, da’ se plateste!
Eu (???): Si cat costa?
Ea: 1 leu! Nu e apa, da’ vin eu sa sterg dup-aia.
Bodongan, ma-ntorc la frate-meu dupa bani, ii cer cerberului bon. Zice ca-mi da la iesire. Intru la baie (din 3, 2 erau inchise, dar eram singura doritoare). Macar nu era asa murdar. Termin, dau sa ma spal pe maini la chiuveta (nu tu sapun, nu tu hartie sau ventilator). Aud in spate un: “Nu e apa, nu zisai?! Spal eu!” (ton iritat). “Stiti, eu voiam sa ma spal pe maini…”. I’m getting PISSED OFF now. Cer bon pe ton nervos, primesc 2 hartii care n-au data, n-au nume de institutie, nimic. Ii atrag atentia si-i zic de fiscalitate, mama ei de economie neagra. Dau sa ies si femeia imi vede burta. Sare dupa mine sa ma spal pe maini, cica imi da ea apa. Apai sa nu-i dai una? Dai un ban si… tot nu face.

M-am racorit… dar ma oftic in continuare. Chestii rezonabile, de bun simt. Chestii care in alta tara sunt de la sine intelese, frate. Si nu vorbesc doar de America, am fost in Spania si m-a lasat cu gura cascata civilizatia de-acolo. Deci se poate. Se poate si la latini.

Ma oftic.

Ca lumea nu sta pe dreapta cand e pe scarile rulante. Ca se planteaza cate unul FIX pe mijlocul usii de metrou si se uita urat cand il atingi la iesire. Ca oamenii nu-si vorbesc frumos. Ca nu se tine cont de coada, de rand. Ca nu exista facilitati pentru persoane cu handicap, batrani, oameni cu bagaj mare – lift la metrou sau scari rulante pe coborare. Da, e greu sa cari un geamantan prin metroul nostru. Sa mergi cu el pe trotuarul cu gropi. E greu sa mergi pe tocuri pe dalele alea cu model, care se sparg asa usor.

Dar astea-s fite cu gropile in trotuar si lipsa liftului la metrou. Ma oftic ca n-avem chestii care sa acopere nevoile de baza. N-avem tasnitori (cum erau la italieni… pe strada, in parcuri, si peste tot, o apa incredibil de buna de baut). Ma oftic foarte rau. Ca n-avem WC-uri. Ca avem si oamenii isi bat joc de ele (si-aia de le folosesc, si-aia de le “intretin”). Ca avem multe WC-uri turcesti (si la facultate, in noile bai renovate, tot turcesti erau). Ca n-avem WC-uri carora sa li se inchida usa bine. Ca n-avem WC-uri decente. Ca e o tara cacacioasa si nepoliticoasa – de fapt, nu tara, ci oamenii (si deja incep sa cred ca majoritatea e asa).

2. Legat de politete, de bunul simt si de cei 7 ani de-acasa………….. oamenii ar trebui sa invete SA BATA la usile bailor. In mall, in hypermarket, in autogara, in facultate, in spital, la IKEA. In fiecare loc, mi s-a intamplat sa ma trezesc cu “binevoitoare”. Fiinte care vin si se imping in usa. Nu apreciaza minunata inventie a manerului rotitor, care indica “rosu” cand inchizi usa pe interior. Nu apreciaza nici faptul ca usa e inchisa bine si o zgaltaie un pic. Pentru Dumnezeu, invatati sa bateti la usa!! Inteleg nerabdarea unui copilas, dar nu pot intelege cum o fata aranjata, pe care pare c-o duce mintea, poate sa ia mai multe usi la rand si sa le forteze, in loc sa ciocaneasca frumos. Hai, a uitat sa ciocaneasca la prima, dar nici la a 2-a nu ciocanesti?? Bine, eram in mall, domnisoara parea un pic pitzi, dar totusi…..

1024 de cuvinte de lehamite. Macar de mi-ar trece scriind. Dar de maine iarasi ies, si o iau de la capat…
More and more, I’m pondering whether I really want my kid to grow up here.

P.S. Don’t even get me started on garbage and on how we could recycle.

Oameni educati arunca pe jos. Oameni educati printeaza de 10 ori aceeasi harta si o arunca in acelasi cos cu mancarea de ieri. Bem N sticle de apa si aruncam cu atata usurinta sticlele de plastic la ghena. Ia sa fie si la noi ca in Vest, sa platesti pentru gunoiul generat. Sa TREBUIASCA sa reciclezi.Nu mai zic de ce ramane in urma romanasului de mijloc dupa un picnic. Sau dupa orice – picnic pe marginea Dealului Negru (drumul Pitesti-Rm. Valcea) n-am vazut, dar gunoaie am vazut o gramada…

Uite si un articol care-ar fi comic, daca n-ar fi trist: Politia vede oameni aruncand chestii pe jos. Si ce?